Jotta myyntiä voi kokonaisvaltaisesti kehittää, on hyvä selvittää mikä myynnin tila on.
Myynti ei ole vain myyjien kyvykkyyttä, tai tekemisen määrää. Se on kokonaisuus asennetta ja oppimisen halua, johtamista, myynnin muotoilua ja myynnin malleja. Louhoksen myynnin kuntokartoitus on selvitys, joka kannattaa tehdä ennen myynnin kehityssuunnitelmien laatimista. Joskus myyntiä buustaava valmennus on paikallaan, mutta monesti kysymys on puuttuvista toimintamalleista, puutteellisesta johtamisesta, tai esimerkiksi kirkastamattomasta myynnin tarinasta.
Louhoksen myynnin kuntokartoituksessa selvitetään mm.
Johtaminen ja esimiestyö
- Johtamisen selkeys
- Vaatimisen ja antamisen tasapaino
- Organisoituminen
- Kulttuuri ja ilmapiiri
- Mittarit ja mittaaminen
- Palkkamallit ja palkitseminen
Myyjät ja organisaatio
- Myynnillinen kyvykkyys
- Henkilökohtaiset ominaisuudet
- Tuote- ja palveluosaaminen
- Perehdytysmalli
Myyntiprosessi
- Asiakashankintamalli
- Myynnin ja asiakkaan tarina
- Tarjousprosessi
- Sopimus- ja tilausprosessi
- Asiakkuuksien johtaminen
Tuotteet ja palvelut
- Tuotteen tai palvelun muotoilu ”mikä on helppo ostaa, on helppo myydä”
- Kilpailukyky
- Kilpailuedut